Tannresorpsjon

Tannresorpsjon er en av de vanligste tannsykdommene hos hund og katt og kalles for TR. Tidligere ble den kalt for feline(katt) odontoclastic resorptive lesion (FORL), men fordi sykdommen også forekommer hos hund er det nye navnet tannresorpsjon (TR).

Så mye som 2/3 av alle katter rammes i løpet av livet og kan allerede ses fra 2 års alder. Katter over 5 år er spesielt utsatt, mens sykdommen ikke er så vanlig hos hund. Årsaken til sykdommen er ukjent og det finnes foreløpig ingen behandling for å berge den berørte tannen.

Prosessen ved tannsykdommen er at kroppens egne celler bryter ned tannen fra roten og kan dermed være helt umulig å oppdage sykdommen uten tannrøntgen. De aller fleste hunder og katter er også mestere til å skjule smerter fra munnhulen da de ofte kommer gradvis over lengre tid. De aller fleste spiser, drikker og virker til å ha et fint liv selvom tannen verker. Mens andre kan vise det ved endret tyggeatferd, sluker maten hel, noen kan få tannkjøttbetennelse i tillegg.

Når tannen spises opp av kroppen vil blod- og nervekanal i tannen etter hvert blottlegges. Ja, alle tenner har en egen blod- og nervekanal og dermed også følsom for ulike sykdommer. Det betyr at ved alvorlig tannresorpsjon vil kanalen være åpen for bakterier som kan få sirkulere fritt i blodstrømmen, og en åpen nervekanal er ekstremt smertefullt. Studier viser også at mange tannproblemer har tilknytning til andre problem som konstant påkjent immunforsvar og hjertesykdommer.

Alle tenner kan rammes av den progressive sykdommen som utvikler seg konstant og har man fått TR i en tann er sannsynligheten større for at flere tenner rammes. Hvor raskt det utvikler seg er veldig individuelt og for rammede dyr er det dermed nødvendig med regelmessig tannrøntgen for å holde sykdommen under oppsyn. Dette kan innebære tannrøntgen med 6-12mnd mellomrom gjerne i forbindelse med munnhulebehandling og tannrens.

Eneste behandling ved TR vil være tannekstraksjon. Da opereres det som er igjen av tannen ut og beinvev borres ned slik veterinæren kan sy igjen. Det er flere forsikringsselskap som dekker denne type operasjon, så ta gjerne kontakt med ditt forsikringsselskap på forhånd.